Alla inlägg under juli 2013

Av Kristina - 15 juli 2013 19:26

 
Jag lyssnar mycket på radio: nyheter, sport, referat av olika slag, intervjuer m.m Jag blir förvirrad när jag hör saker som redan har hänt  berättas i nutid/presens.
Ett exempel: "Vi spelar ganska defensiv fotboll de första 10 minuterna men sen kommer XX och får in ett skott. Tyvärr blåser domaren offside. Vi är dock mer offensiva resten av matchen och så vinner vi till sist med 3-2." Ursäkta mig, ser du detta i kristallkulan eller vad är det för någonting? 
Va, var matchen i går? I så fall heter det att vi SPELADE, domaren BLÅSTE, vi VANN

Att använda presens när man berättar någonting är en stilistisk finess som författare och skickliga berättare ibland använder sig av för att göra berättelsen mer effektfull. Men att använda det varje gång man berättar någonting är förvirrande och faktiskt ganska tröttsamt. Tyvärr är trenden ganska utbredd, nästan alla som ska berätta någonting gör det i nutid. Inklusive utbildade journalister.

Vi har olika tempus i vårt vackra språk, låt oss använda dem så att de inte försvinner ur språkbruket.


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards